Ineens was de bekende gele balk een halve slag gedraaid. Als beginnend journalist bij het vakblad De Journalist trof ik die reclamejongens dikwijls in café Loetje (Amsterdam, oud-zuid). Die de cliëntèle altijd geweldig uitschold. Vonden ze heerlijk.
Wat veranderde dat drukke en dichtbedrukte weekblad voor reclame, marketing en media nog meer in 1990? Vormgever Gerard Unger zou het op pagina 66 vertellen, maar het werd toch pagina 34. De oude vormgeving was uitgewoond. Er was onverschilligheid ingeslopen. Het materiaal barstte uit het blad.
Nuance gezocht
In het oude nummer nog een prachtadvertentie van NRC Handelsblad ‘Voor wie de nuance zoekt’. De kwestie is dat in navolging van Amerika de roker nu ook hier aan prestige begint in te boeten. Vooral wanneer hij of zij in lift, restaurant of vergadering anderen dwingt om passief mee te roken.
Aan de andere kant is de persoonlijke vrijheid een zo groot goed dat we bereid moeten zijn er een klein offer voor te brengen. Kortom. Hebben we behoefte aan geestelijke prikkeling en zijn we niet bang voor een milde verslaving? Dan moeten we zeker een proefabonnement op de krant van de nuance nemen.
In het gerestylde nummer het een nieuwtje dat de tabaksindustrie rokers gaat steunen met een nieuwe campagne die aanstuurt op ‘Gewoon roken. Hou’t gezellig’ (bureau Catchline).
Generatie nee
In die jaren schijnt er een hele no-generation te zijn ontstaan: no salt, no alcohol, no sex. De mineraalwateraanbieders en producenten van alcoholarm bier beleven er gouden jaren mee. En om al die marktbewegingen in het vizier te houden is psychologisch onderzoek onmisbaar. Ook om verkeerde spreiding van reclamegelden voor te blijven.
Maar de letterschijters springen onverminderd vrolijk van de pagina’s af. Met triggers als ‘Bij wie zitten Coöp, Mitsubishi, Transavia en Intratuin? Zie pag. 43’.
Wijnvlek
Het Britse vlekkenoplosmiddel Vanish wordt zonder enige terughoudendheid aangreprezen door ene Michael Gorbatsjov, maar dan zonder wijnvlek. Een paar van de béste reclames uit eigen land in die tijd: de door de vloer zakkende polonaise voor Centraal Beheer, de geur van een nieuwe Volkswagen en een satellietfoto van Dommelsch Pils.
Winnen van prijzen is in de reclamesector echt heel belangrijk. Het betekent namelijk dat je in dit anonieme vak in de ogen van collega’s goed werk hebt gemaakt. Bovendien zijn creatieven van nature onzeker, zag ik ook bij Loetje. Daarom vloeide er meer alcohol en verdween er toen al meer in neusgaten dan goed is voor een mens.
Miauw
O ja, petfood zat 30 jaar geleden behoorlijk in de lift: een blaffende en miauwende miljoenenmarkt. Waarbij de kat kieskeuriger is dan de hond. Met de introductie van Gourmet pikt Nestlé een graantje mee van de groei van het premium-segment van kattenvoer.
Maar wel bewust iets onder Sheba gepositioneerd. Dat wordt door veel consumenten als een extraatje gegeven. In de Gourmet-spot, goed voor een volwaardige maaltijd, kan een nuffige witte kat niet wachten tot zijn driesterrenmenu wordt opgediend. Sheba wordt opgediend met een takje dille. Niets menselijks is de kat vreemd.
Interesse in deze collector’s items? Stuur voor een niet-commercieel aanbod van dit journalistiek erfgoed even een mailtje naar info@testamentvandepers.nl