NRC neemt graag afscheid van gedrukte krant

Een krant die de eigen krant op papier maar lastig vindt. Een dikke hinderpaal om digitaal te kunnen gaan: ‘Papier is de killer van je transformatie’. Die kende ik nog niet.

Maar Chief Digital Officer Han-Menno Depeweg van NRC Media windt er geen doekjes om: “We moeten afscheid nemen van print, de nieuwe generatie is digitaal opgevoed”, vertelt hij in een werkelijk onthullend interview met het platform voor uitgeefexperts INCT. Misschien ook een leuk item voor de redactie van de papieren krant?

We maken eigenlijk een legacy product, vertelt hij even openhartig aan David Huijzer van het uitgeefplatform. Ik had geen idee wat voor Nederlands dat is maar heb het even opgezocht *, zie onderaan als voetnoot. Het betekent dat de krant allang aan het eind van haar bestaan is.

150 jaar overwinnen
De nieuwe beleving ligt op het scherm en wel op het scherm van je mobiel. De uitdaging waar NRC Media voor staat is dat ze daar zoeken naar wat die nieuwe, digitale, beleving moet zijn. Daarbij – ik citeer nog steeds uit het interview met INCT – moeten ze wel 150 jaar krantenlezen overwinnen.

Volgens Depeweg ligt de toekomst bij audio. Video vindt hij een andere tak van sport, die niet bij NRC past: “Het is duur en we hebben de expertise niet.” Op de vraag hoe dit rijmt met het toenemende video kijkgedrag van voornamelijk jongeren, antwoordt  hij alweer helder: “Jongeren zijn niet direct onze doelgroep, wij zitten bij de huisje-boompje-beestje doelgroep, de settelende dertiger”.

‘Papier is de killer van je transformatie’

Lachen om krantenlezers
Over digitalisering gesproken, geeft de Chief Digital Officer van NRC Media aan dat vooral Artificial Intelligence en GTP3 (natuurlijketaalherkenning) zijn aandacht heeft. Bij de nieuwe proposities wil het bedrijf ‘ook het ethische aspect natuurlijk in het oog houden’. Dat voornemen werkt nog niet helemaal bij een innovatieve toepassing voor slechtzienden: Depeweg wijst lachend op het feit dat de krantenlezer een vergrijzende groep is.

Je zult er maar 150 jaar abonnee zijn geweest.

Ellende als zegen
Overigens ziet NRC de instroom van digitale abonnees (over print roept NRC de laatste jaren iets over bereik, maar feitelijk weigert zij oplagecijfers van voltijdsabonnementen prijs te geven) de laatste tijd alweer wat afvlakken. Corona is de krant, die duiding verkoopt, een zegen geweest: “Ellende is eigenlijk altijd een zegen voor nieuwsmedia. (…) Blijkbaar zijn de andere topics van dit moment, klimaat, de formatie, niet ‘ellendig’ genoeg.”

*) A legacy product is one that’s no longer under active promotion, but has yet to be fully retired. Legacy products are found in the decline stage of the product lifecycle, after they’ve grown, peaked and experienced their full maturity.

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Archieven